WLT: Brainstorm nieuw (routing onafhankelijk) tijdprogramma

Rick van der Zwet rick at wzoeterwoude.net
Sat Apr 2 14:42:27 UTC 2005

Hi,

na een nacht 'hard' werken (dan kijk je veel op de klok, vooral als je
daarvoor een errug gezellige avond hebt gehad ;-) ) ben ik eens over de
tijd na gaan denken. En dan wel in de zin van "hoe kan ik zorgen dat
elke node dezelfde tijd heeft terwijl er geen routing is.

Kwam uit een het volgende idee:

Het progje heet (fictief) 'timedist'
De timeserver heet 'timelord'
De weegfactor is afhankelijk vanaf de laatste tijdsync.

'timedist' draait op een node met 2 doelen:

1) Als eerste geeft hij zijn eigen tijd af als daar om gevraagd wordt,
plus de wegingsfactor.

2) 'timedist' test periodiek (afhankelijk van de weegfactor) of hij een
vooraf gedifineerde 'timelord'
 kan bereiken. Zo ja dan sync hij hiermee en zet hij de wegensfactor op
'hoog'. Als dat niet lukt dan gaat ie met zijn buren babbelen om dmv van
de wegingsfactoren een benadering te doen van de tijd en zet hij zijn
wegingsfactor 'gem'.

Als 'timedist' een tijd niets kan bereiken zakt zijn wegingsfactor
steeds verder en zal hij de anderen niet verstoren.

Shoot at it ;-)
Rick

PS de achterlichtende gedachte is dat ik wel eens (nuttig) 'c' programma
wil schijven ipv 'c++' en wil leren hoe sockets toe te passen.
Voor de geintresseerden (therorie over sockets:
http://www.cs.rpi.edu/courses/sysprog/sockets/sock.html )