WLT: Soekris mounten/unmounten (WAS: Re: WLG: Nieuwe proxy2 machine)

Rick van der Zwet rick at wzoeterwoude.net
Fri Apr 15 16:23:29 UTC 2005

> Op cetim is het een ander verhaal. Ook daar natuurlijk de waarschuwing
> over man in the middle etc., vervolgens de melding dat password
> authorization niet allowed is, en meteen daarop de vraag om het
> password... :-( Dat ingetypt, en contact. Lijkt me niet in de haak, maar
> wel fijn.
> Dezelfde truc als hier thuis werkt niet, want known_hosts is r/o. En nou
> ben ik zo'n Suse/KDE-knurft die op de command-line niet zo gauw weet hoe
> dat te wijzigen.

Vind Linux liefhebber leuker klinken :-).
Maarre gelukkig zijn er van die BSD gekken die het wel ff vertellen ;-)
`mount -uwo noatime /`
als dit mislukt (dan is je voorganger niet braaf geweest) `fsck -y
/dev/ad0s[1-4]` (afhangekijk van de brakke partitie)
als je klaar met editen bent
`mount -ur /`

Even beestbruggetje
u: update
w: write
r: read
o: options
noatime: 'geen buffer gebruiken, maar gelijk alles op de disk zetten'
/: root directory ;)

> Dit verhaaltje hoort eigenlijk naar de vrijwilligerslijst, maar misschien
> heb jij daar nog geen toegang toe, en ach, leerzaam zal het wel wezen.

Heeft ie wel ;-)

MvG,
Rick