WLT: RE: Dell rack servers, roept u maar

Wireless Alphen wireless.alphen at hccnet.nl
Tue Feb 21 21:58:33 UTC 2006

Enkele mailtjes samengevat en comment:

> Subject: Re: WLT: RE: Dell rack servers, roept u maar

> <knip>
>
> ik weet niet hoe gul die hand van Dell is, maar die specs zijn IMHO
> allemaal nogal overkill, behalve misschien de server die thin clients

Klopt, beter nu oversize en over 3 jaar daar nog genoeg aan hebben
(met de in opkomst zijnde virtualisatie technieken in de hardware).

Nu is de kans, daarom was m'n eerste opmerking ook over budget.

> op het kantoor moet gaan serven. voor een nameserver heb je geen dual
> Xeon met 2GB en twee 10Krpm drives nodig. de website en svn past ook

Die dual processor is 1 socket, zitten tegenwordig meerdere core's op
1 processor.

> wel op wat minder dan 6 300GB ultra320 schijven, etc.
>
> is er tegenwoordig nog veel verschil tussen SCSI en SATA,
> behalve de prijs?
>
> Lodewijk

technisch, aantal disks op 1 controller, en drivers, en RAID.

> PERC 4e/Di embedded dual channel RAID controller
> (256MB of battery backed cache)-
>
> Werkt die met niet Window's OS-en ?

Zal ook wel, maar volgens mij ondersteund de IT Assistant (Dell installatie
CD's) ook redhat en suze, zullen dus wel unix achtige drivers voor zijn.

> card
>
> We zouden een slagje 'ouder' kunnen nemen - dan worden de tapes wat
> betaalbaarder voor WL.

Is lijkt mij alleen van toepassing bij sponsoring, daarom ook de hoeveelheid
tapes op de verlanglijst gezet.
(inderdaad, te duur als je zelf moet aanschaffen), maar mochten uitzoeken :)

> Als we er FreeBSD ipv linux/windows op draaien is UPS iets minder
> cruciaal. En ik weet niet of je bij een 3000i kunt vanuit unix/linux. En
> in dat geval zou een APC powerswitch logischer zijn.

powerswitch ???, is dat om dipjes op te vangen, UPS is om kortstondige
stroomuitval op te kunnen vangen (ong 15 min?) dat kan een powerswitch
volgens mij niet.

Als we budget weten, waarvoor we mogen uitzoeken, kan er meer specifiek
worden geconfigureerd naar de wensen. (Huub)
Nu gedacht zo veel mogelijk aannemen wat je krijgen kan :)
Ik weet ook wel dat redundant power supplies en remote management boarden
overkill zijn, maar als je het niet vraagt, krijg je het ook niet.

Met vriendelijke groet,
R. Bekooy
Voorzitter Stichting Wireless Alphen
www.WirelessAlphen.nl