WLT: RE: Dell rack servers, roept u maar

Lodewijk Vöge lvoege at gmail.com
Tue Feb 21 22:47:19 UTC 2006

On 21-feb-2006, at 16:54, Wireless Alphen wrote:

Klopt, beter nu oversize en over 3 jaar daar nog genoeg aan hebben

mits de houding van Dell dat toelaat. d'r is een gezegde met iets
over een vinger en een hand, geloof ik. als er geen specifiek budget
gegeven is lijkt het me verstandig het wat minder uitbundig te houden.

maar als ze gezegd hebben dat geld geen punt is, dan is het
natuurlijk grijpen wat je grijpen kan. dus, Huub, iets meer
informatie? :)

als geld geen punt is zou ik ze ook volproppen met geheugen.

(met de in opkomst zijnde virtualisatie technieken in de hardware).

hoe is dat relevant?

is er tegenwoordig nog veel verschil tussen SCSI en SATA,
behalve de prijs?

technisch, aantal disks op 1 controller, en drivers, en RAID.

ik bedoel, is er een reden om om x SCSI discs te vragen ipv x SATA
discs? er zijn genoeg SATA RAID controllers, en hoeveel poorten die
nodig hebben om te doen wat ze doen is weinig relevant voor de
gebruiker (ons). m.a.w., als je al het andere gelijk houdt, is er nog
steeds een verschil, behalve de prijs, tussen een machine met SCSI
discs versus een met SATA discs?

en als er nog steeds een verschil is, is het verschil dan relevant
voor web serven? de $100 ATAPI (niet-SATA) disc die in de machine
waar ik voor zit doet al meer dan 40MByte/s. we moeten wel een hele
gulle webhost vinden en elke dag op de voorpagina van slashdot staan
wil disk bandbreedte een probleem worden.

Lodewijk