[WL::Techniek] Nagios voor dellas

Richard van Mansom richard at vanmansom.net
Thu Nov 27 23:36:21 CET 2008

Hoi,

Voor open communicatie: CC: Techniek Lijk:

voor de studenten die ook met Nagios willen spelen.

Reply naar beide aub.

Korte inleiding.

Rick heeft mij gevraagt of ik dellas wil voorzien van een monitoring tool.
Omdat nagios in gebruik is geweest en er regelmatig studenten komen met
nagios dacht ik waarom ook niet: nagios.

Hij is te vinden op: http://monitoring.wirelessleiden.nl/nagios/

In log gegevens op aanvraag. Zie reden verder in de mail.

Dag 2: Met het spelen met Nagios, en het werkt.

Progress

Over Nagios.

.         Nagios melde een toegangsfout. Daarom had ik 0777 rechten gegeven
op een directory (/var/spool/nagios)
Ik starte Nagios verkeerd op, zonder sudo. Als je /var/spool/nagios chmod
777 maakt start Nagios gewoon op. Raar (vind ik ).

.         De dead links opgelost. Miste een dependency die door de poort
niet gedetecteerd was. Vereiste wel een nieuwe install (ok, zal misschien
ook zonder gekunt hebben). Voordeel is wel dat ik meteen de foutieve eerste
installatie kon verwijderen, de tweede poging gisteren was via de ports,
maar die was niet blij met de nagios installatie via de tarbal van
nagios.org. Mismatchende padden, etc. Was verder in de eerste installatie
dan ik dacht. Gaf problemen.

.         3-D status map werkt, alleen als je een plugin installeert in je
browser. Moet je voor registreren, misschien voor later. Maar is geen redden
om aan te nemen dat het niet werkt.

Opmerking:

Nagios blijft zeuren over de HTTP daemon. Critical warnings.

Daarover:

.         Als je apache restart zeurt apache dat een drupal directory niet
bestaat. Blijkbaar niet krititek want start gewoon op.

.         Je vind een aantal errors in http-errors.log van client
83.83.62.68 dat ben ik (heb meer errors gemaakt dan er in dat log staan, dus
denk niet dat ik het ben).

.         Nagios: Connection Refused zou ook met Nagios te maken kunnen
kunnen, onderzoek nodig (denk ik eigenlijk).

Vraag:

.         Is het de bedoeling dat nagios via 1 user voor iedereen
beschikbaar wordt, of klein groepje vrijwilligers met een eigen account. Of
een ander user model? Zelf denk ik vaak, als iemand toegang wil maken we een
account. Aan de andere kant open informative is ook goed, maar met Nagios
kan je meer dan alleen lezen.

.         Op het moment wordt het volgende gecontrolleerd.:

o   Current Load

o   Current Users

o   HTTP

o   PING

o   Root Partition

o   SSH

o   Swap Usage

o   Total Processes

Dit is de default.

Andere voorkeuren.

SMTP lijkt mij voor de mailinglist. Volledige lijst onder aan deze mail

Hardware sensors is ook handig.

Volgende stappen

.         Notifications (emails)

.         Installeren extra modules

Vragen?

Richard

======================================

check_apt               check_jabber            check_rpc

check_breeze            check_load              check_sensors

check_by_ssh            check_log               check_simap

check_clamd             check_mailq             check_smtp

check_cluster           check_mrtg              check_spop

check_dhcp              check_mrtgtraf          check_ssh

check_dig               check_nagios            check_ssmtp

check_disk              check_nntp              check_swap

check_disk_smb          check_nntps             check_tcp

check_dns               check_nt                check_time

check_dummy             check_ntp               check_udp

check_file_age          check_ntp_peer          check_ups

check_flexlm            check_ntp_time          check_users

check_ftp               check_nwstat            check_wave

check_http              check_oracle            negate

check_icmp              check_overcr            urlize

check_ifoperstatus      check_ping              utils.pm

check_ifstatus          check_pop               utils.sh

check_imap              check_procs

check_ircd              check_real