[WL::Techniek] Nagios voor dellas

Rick van der Zwet rick at wzoeterwoude.net
Fri Nov 28 09:34:50 CET 2008

2008/11/27 Richard van Mansom <richard at vanmansom.net>:
> ·         Nagios melde een toegangsfout. Daarom had ik 0777 rechten gegeven
> op een directory (/var/spool/nagios)
> Ik starte Nagios verkeerd op, zonder sudo. Als je /var/spool/nagios chmod
> 777 maakt start Nagios gewoon op. Raar (vind ik ).

Ikke niet :-), als je /var/spool/nagios 0777 rechten geeft mag
jan-en-alleman erin schrijven, welke de deamon dus ook goed opstart
als je hem niet onder root laat draaien.

> ·         De dead links opgelost. Miste een dependency die door de poort
> niet gedetecteerd was.

Welke? Dan kan ik een patch maken op de port te fixen.

> Vereiste wel een nieuwe install (ok, zal misschien
> ook zonder gekunt hebben). Voordeel is wel dat ik meteen de foutieve eerste
> installatie kon verwijderen, de tweede poging gisteren was via de ports,
> maar die was niet blij met de nagios installatie via de tarbal van
> nagios.org. Mismatchende padden, etc. Was verder in de eerste installatie
> dan ik dacht. Gaf problemen.

Kan je de errors logs hierover even sturen, dan zal ik ff voor je
kijken wat hier allemaal fout gaat.

> Nagios blijft zeuren over de HTTP daemon. Critical warnings.
>
> Daarover:
>
> ·         Als je apache restart zeurt apache dat een drupal directory niet
> bestaat. Blijkbaar niet krititek want start gewoon op.

Fixed, removed stale
/usr/local/etc/apache/Includes/50-website.dev.wirelesslessleiden.nl
(as we are live anyways ;)

> ·         Je vind een aantal errors in http-errors.log van client
> 83.83.62.68 dat ben ik (heb meer errors gemaakt dan er in dat log staan, dus
> denk niet dat ik het ben).
>
> ·         Nagios: Connection Refused zou ook met Nagios te maken kunnen
> kunnen, onderzoek nodig (denk ik eigenlijk).

Dit is de nagios config denk, apache 'luistert' niet naar port 80 op
localhost, probeer de gewone URL even.

> ·         Is het de bedoeling dat nagios via 1 user voor iedereen
> beschikbaar wordt, of klein groepje vrijwilligers met een eigen account. Of
> een ander user model? Zelf denk ik vaak, als iemand toegang wil maken we een
> account. Aan de andere kant open informative is ook goed, maar met Nagios
> kan je meer dan alleen lezen.

Het lezen open voor iedereen, daarnaast moet je maar ff kijken of de
de authenticatie van de bestaande website kan gebruiken en deze
bijvoorbeeld kan mappen naar 1 gebruiker, de nagiosadmin o.i.d.

..
> SMTP lijkt mij voor de mailinglist. Volledige lijst onder aan deze mail

SMTP is handig om te kijken of postfix nog draait, om de
mailinglijsten te monitoring moet je denk niet van een eigen check
bouwen, grep op de log files oid.

/Rick
--
http://rickvanderzwet.nl