[WL::Techniek] [WL::hsl-sewj] Nagios voor dellas

Richard van Mansom richard at vanmansom.net
Fri Nov 28 11:23:03 CET 2008

> Welke? Dan kan ik een patch maken op de port te fixen.

/usr/ports/graphics/gd

Is niet nieuw btw.: http://www.nagios.org/faqs/viewfaq.php?faq_id=55 (2002)

> Kan je de errors logs hierover even sturen, dan zal ik ff voor je
> kijken wat hier allemaal fout gaat.

De web interface wordt bij de tarbal in /usr/local/nagios/sbin en
/usr/loal/nagios/share geinstalleerd. Dit werd bij de port initieel niet
gedaan. Tweede poging staat deze in /usr/local/www/nagios (1 dir).

Cgi.cfg stond in /usr/local/etc/nagios maar de website wilde hem hebben in
/usr/local/nagios/etc/

Dit is beide waarschijnlijk 1 incident. Cgi.cfg wordt gebruikt door de
website. Bij de nieuwe installatie bestond /usr/local/nagios btw niet meer.
Alles stond netjes verspreidt over /usr/local

> Dit is de nagios config denk, apache 'luistert' niet naar port 80 op
> localhost, probeer de gewone URL even.

Daar kwam ik 5 minuten na het sturen van de mail achter. Ik gebruik nu de
Nagios example file voor localhost. En die luistert natuurlijk ook naar
127.0.0.1:80

Of
Nagios

> Het lezen open voor iedereen, daarnaast moet je maar ff kijken of de
> de authenticatie van de bestaande website kan gebruiken en deze
> bijvoorbeeld kan mappen naar 1 gebruiker, de nagiosadmin o.i.d.

Klink goed.

> SMTP is handig om te kijken of postfix nog draait, om de
> mailinglijsten te monitoring moet je denk niet van een eigen check
> bouwen, grep op de log files oid.

HELP.... zal kijken.

Mvg,

Richard