[WL::Techniek] Update iris-web project

Tim Baas baastim at gmail.com
Wed Oct 21 16:40:09 CEST 2009

Aan alle geinteresseerden,

Bij deze een update voor het IRIS- Wireless Eternet Bridge-project.
De eerste resultaten en fotos staan inmiddels op svn:

http://svn.wirelessleiden.nl/svn/projects/iris

Voor de mensen die de aankondiging hebben gemist; gedurende
het project wordt een vergelijkend onderoek uitgevoerd tussen een
aantal commerciele out-of-the-box WiFi-toepassingen, die gebruikt
zouden kunnen worden als (5GHz) wireless ethernet bridge binnen
de opzet van de nieuwe IRIS-node.

Tijdens het project wordt getest met de onderstaande apparatuur:

- Mikrotik / Routerboard zelfbouw-kastje,
- Senao Engenius EOC 5610,
- OsBridge 5Si,
- AirLive, AirMax 5,
- Tranzeo 5GHz,
- Ubiquiti NanoStation 5,
- Ubiquiti NanoStation 5m (mimo).

De prestaties van de kastjes worden getest aan de hand van iperf
doorvoer-metingen die zowel indoor als outdoor worden uitgevoerd.
Daarnaast worden de kastjes ook functioneel onderzocht. Binnen het
netwerk van WL worden HSLeiden en het Grolaeus-lab gebuikt als
teslocties het opzetten van de outdoor-metingen.

Ik ben tot zover erg te spreken over de mikrotik / routerboard zelfbouw
-kastjes. Veel functionaliteiten binnen RouterOS, met daarbij diverse
mogelijkheden voor het beheer.

Gemiddelde snelheden die ongeveer zijn behaald met iperf:

802.11a  TCP/UDP indoor: 23 / 27 Mbit/s
802.11Ta TCP/UDP indoor: 42 / 51 Mbit/s

802.11a  TCP/UDP outdoor: 22 / 25 Mbit/s
802.11Ta TCP/UDP outdoor: 37 / 48 Mbit/s

We verwachten dat deze week de rest van de apparatuur binnenkomt
,dus er zullen snel meer resultaten en fotos op svn verschijnen.

Als er verder nog vragen, op- of aanmerkingen zijn hoor ik dat
natuurlijk graag.

Groetjes,

Tim.