[WL::Techniek] sbc vlan

Rick van der Zwet info at rickvanderzwet.nl
Wed Jan 19 12:30:39 UTC 2011

2011/1/18 Richard van Mansom <richard at vanmansom.net>:
> Tijdje geleden hadden jij en Ton, en ik een beetje het over de
> mogelijkheid om een VLAN switch te gebruiken om extra poorten toe te
> voegen. Jij noemde toen het idee om een SBC in combinatie met de vlan
> switch te gebruiken. Dit zou goedkoper zijn.

Sorry bedoelde ook Embedded system of SBC zoals een BeagleBoard,
goedkoper is relatief.

> Na aardig wat google pogingen verder vind ik aardig wat sbc's maar
> deze ze beginnen rond de 60 euro (of je hebt te lagen cpu's/ram (<486
> / < 4MB RAM Niet echt ideale omstandigheden voor welke
> (nano/pico/tiny)bsd, je hebt dat net iets minder dan onze alix). Voor
> een prive projectje wil ik daar ook nog 2 usb adapters bij, dan is het
> minimum 80 euro. Echter daar komt nog een vlan switch bij, neem aan
> ook aardig wat 10'tjes.

Die VLAN switch oplossing werkt enkel als je gigabit (uplink) port
hebt of je SBC of ES en een 1Gps VLAN Switch, welke snel in de
papieren kunnen lopen (100+ EUR). Die nanostations ondersteunen VZIW
ook VLAN tagging, dus je zou het met een gewone switch (60 EUR) ook
kunnen redden.

> Weet niet of die prijzen echt kloppen maar onze Alix is ook 100 euro
> oid. Dus wat is het voordeel van SBC?

De discussie ging toen over de brakke USB -> Ethernet dongles en of
een USB powered switch 100Mbits daar een oplossing voor vormde (20
EUR). De SBU kwam toen ter sprake in fictieve  setup, waarbij je de
SBU binnen zet en maar _een_ UTP kabel naar buiten laat gaan naar een
'verdeelstation', welke je kon doorlussen en dmv VLAN tagging kon
onderscheiden.

> Had je iets specifieks in gedachte toen je de SBC opnoemde?

De GuruPlug  (Sheevaplug opvolger) (100 EUR):
http://en.wikipedia.org/wiki/GuruPlug (erg ALPHA hardware, NIET
stabiel ipv falende HeatSinks).

Al met al een leuk idee om een keer naar te kijken (FreeBSD/Linux op
die plugs hacken is een aardige klus),  zeker geen volwassen
alternatief nog. Ik ga er voorlopig in ieder geval geen tijd in
steken.

Gr. /Rick
--
http://rickvanderzwet.nl