[WL::Techniek] Maximale bandbreedte vaste-aansluiting beschikbaarheid kaart?

Rick van der Zwet info at rickvanderzwet.nl
Fri Nov 7 09:27:30 UTC 2014

Folks,

Ik heb een Zoeterwoude een aantal gebieden waar slecht tot geen internet
mogelijk is vanwege lange afstanden naar wijkcentrales (ADSL) of het
ontbreken van een COAX aansluiting en ik weet dat andere buitengebieden
hier ook last van hebben.

Een WiFi setup ala Wireless Leiden is dan een economisch zeer
interessante optie vanwege het community model om toch dit soort
'vergeten' gebieden te ontsluiten. Dit zou dan volledig aansluiting bij
de Europese doelstellingen tot breedband internet beschikbaarheid.

Is er een kaart beschikbaar waarop de maximaal haalbare bandbreedte per
locatie gevisualiseerd is? Als ik namelijk de standaard xs4all KPN
postcode controle gebruik dan laat dat ding vrolijk zien dat er veel
beschikbaar is (tot 50Mbit) [1], echter in praktijk is het max 8Mbit
(Geerpolder) of zelfs zonder garanties van snelheid (Gelderswoude).

De vraag is dus, is er een maximale-bandbreedte-over-vaste-aansluiting
kaart beschikbaar en/of wat zou een manier zijn om deze te maken of
verkrijgen?

Met vriendelijke groet,
/Rick

[1] Waar de website postcode check er 5 seconden over doet (reclame),
doet de curl fetch (zonder reclame) er nog geen seconde over, xs4all is
niet meer wat het was:

curl 'https://www.xs4all.nl/internet/?zipcheck=ui' \
   --data 'zipcode=2381NW&nr=3&ext=&zipcode-all=&products=internet'