[WL::Techniek] Maximale bandbreedte vaste-aansluiting beschikbaarheid kaart?

Ed Kikkert ed at kikkert-online.nl
Sat Nov 8 09:07:25 UTC 2014

> On 07 Nov 2014, at 10:27, Rick van der Zwet <info at rickvanderzwet.nl> wrote:
>
> Folks,
>
> Ik heb een Zoeterwoude een aantal gebieden waar slecht tot geen internet mogelijk is vanwege lange afstanden naar wijkcentrales (ADSL) of het ontbreken van een COAX aansluiting en ik weet dat andere buitengebieden hier ook last van hebben.

> [...]

Dit is afhankelijk van een aantal factoren welke niet vast staan per aansluiting. De belangrijkste zijn, kabel lengte, kabel kwaliteit, hoe goed aansluit verbindingen zijn gemaakt
over de hele kabel aansluiting (van huis naar centrale) Deze factoren zorgen voor verliezen wat resulteerd in een lager snelheid. Probleem is dat de afstand hemelsbreed
niet in de buurt komt van de werkelijke kabellengte, soms wel tot een factor 4.

Als ik zoek naar telefooncentrales bij mij in de buurt dan is dit  hemelsbreed bijna 900 meter. Als ik de kortste route loop dan is dit bijna 3 kilometer.

Kijk ik even snel naar Gelderswoude dan is dat inderdaad niet te doen kwa afstand tot de dichtsbijzijnde centrale met een kabel lengte van meer dan 5 kilometer.

Ik kom wel een paar leuke sites tegen welke misschien helpen.

http://www.kitz.co.uk/adsl/max_speed_calc.php
http://www.speedguide.net/dsl_speed_calc.php
http://fremnet.net/article/216/adsl-theoretical-speed-calculator

Een handvat voor kabellengte adsl.