[WL::Techniek] default routing using lvrouted

info at rickvanderzwet.nl info at rickvanderzwet.nl
Tue Aug 23 10:23:04 UTC 2016

Hoi Folks,

Een groot nadeel van de huidige lvrouted configuratie (met de -z optie)
is het updates van gateways welke tijdelijk geen uplink hebben over het
hele network verspreid moeten worden om opgepikt te worden, het IP moet
namelijk overal uit de lijst verwijderd worden. Dit zorgt voor grote
administratie impact.

Het alternatief (publicatie dmv van -g optie) heb ik een tijd geleden
getest, echter dat werkte niet goed als ik me herinner, de default route
ging 'rondjes' lopen, de reden hiervoor heb ik hier nooit voor gevonden.

Als workaround kan ik een extra subnet toekennen aan de gateway routers,
het gebruik van dit IP adres icm met het verwijderen/toevoegen van deze
IP range op de 'localhost' interface, zal ervoor zorgen dat deze goed
werkt in combinatie met de -z vlag van lvrouted. Door wat extra (unused)
IPs in de standaard -z lijst te plaatsen, kan het toevoegen van een
nieuwe gateway (en verwijderen van een oude gateway) ook soepeler gaan.

Ik zal bij de nieuwe node 'Rick' een PoC maken, als dit goed werkt
plaats ik de code in het hele netwerk.

Met vriendelijke groet,
/Rick