[WL::Techniek] Geschikte hardware voor een mini-Node in een lantaarnpaal?

Ed Kikkert ed at kikkert-online.nl
Fri Aug 26 07:21:26 UTC 2016

> On 24 Aug 2016, at 19:00, info at rickvanderzwet.nl wrote:
>
> Hoi Folks,
>
> Voor de lantaarnpaal pilot ben ik op zoek naar geschikte hardware. Huub zijn eerste poging was een RaspberryPi board met 4 USB WiFi Dongles met externe pigtail. Het nadeel hiervan is dat de dongels niet ondersteund worden in linux en ik ook geen geschikte dual-band USB dongles kan vinden die wel werken, waarmee (meshed) een netwerk gemaakt kan worden.

De donglels werken inderdaad niet standaard onder linux. Er is wel een binaire driver te vinden die geinstalleerd kan worden en
een github waar de source code vandaan gehaald kan worden.  Had je deze gevonden? Volgens diverse bronnen op internet
zou deze mesh moeten kunnen.

Binary:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80256631/8812au-4.1.18-v7-846.tar.gz

Source:
https://github.com/gnab/rtl8812au

Of deze in mesch kunnen dat heb ik toe niet geprobeerd maar wil dit best nog bekijken als dit gewenst is.

> Een standaard ALIX board met switch en BulletM2 en BulletM5 antennes was te groot en komt niet in de casing.
>
> Praktisch gezien moet het eigenlijk een klein embedded board zijn met met een 4-tal WiFi modules zijn. De WiFi modules moeten 802.11a ondersteunen en ook support hebben van AccessPoint mode. Eigenlijk een eerste generatie node, maar dan kleiner :-).
>
> Gekeken naar de spullen van RouterBoard en mini-PCI modules, echter dan gaan de prijzen gelijk weer hard omhoog. Iemand een idee wat nog meer te gebruiken qua hardware?

Ik zal ook eens gaan zoeken maar zo uit mijn hoofd weet ik niet direct de oplossing in klein formaat.

Groetjes Ed,